Restauratie atelier Boeijink, Boekel, Van der Knaap Schilderijenrestauratie te Haarlem

Ouderdomscraquelé en andere verschijnselen


Enkele voorbeelden met ouderdomsverschijnselen en verschijnselen die ontstaan zijn door het materiaalgebruik en de techniek van de kunstenaar. In de meeste gevallen worden deze verschijnselen geaccepteerd als de kenmerken van het verouderen van een kunstwerk en de resultaten van de technieken en het materiaalgebruik van de vervaardigers.
Het verouderingsproces kan echter worden vertraagd. Er zijn situaties die het onstaan van ouderdomscraquelé versnellen, zoals het tegen een buitenmuur ophangen van een schilderij op doek zonder achterkantbescherming.

Twee voorbeelden van ouderdomscraquelé

 Ouderdomsbarsten of craquelé in verflaag

 Schilderij met ouderdomsbarsten, craquelé of craquelures


De toename van het aantal barsten, het openstaan van de barsten en het deformeren van de onstane verfschollen worden versneld door invloed van vochtmigratie. Door een temperatuurverschil tussen de achterzijde en de voorzijde van het doek ontstaat een verschil in relatieve luchtvochtigheid. Het vocht in de lucht met de hogere relatieve luchtvochtigheid migreert door het doek naar de andere zijde.
Onderstaand voorbeeld toont dit effect, de rechterzijde van het doek werd door een houten raamlat beschermd, aan de linkerzijde vond vochtmigratie plaats.
Dit is de belangrijkste reden voor het aanbrengen van een achterkantbescherming, zie pagina verbeterde inlijsting en pagina achterkantbescherming.
klik voor een groter formaat
Het verschil van invloed van de relatieve luchtvochtigheid op de achterzijde van een schilderij
Onderstaande voorbeelden tonen barsten die ontstaan zijn door mechanische druk die vanaf de voor of achterzijde uitgeoefend is op een textiele drager.
schilderij met slakkenhuisvormige craquelé
Slakkenhuisvormige craquelé
schilderij met veervormige craquelé
Veervormige craquelé




De volgende voorbeelden hebben met de materialen en de techniek van de kunstenaar te maken. Bijvoorbeeld een teveel aan bindmiddel in verhouding tot de pigmenten of het gebruik van bitumeverf in onderliggende verflagen.


Twee voorbeelden van rimpeling van de verf

Rimpeling van de verflaag door teveel bindmiddel in verhouding tot pigment

klik voor een groter formaat
Rimpeling van de verflaag door teveel bindmiddel

Twee voorbeelden van krimpscheuren

klik voor een groter formaat
Krimpscheuren of jeugdbarsten in de verflaag door bitume in de onderlagen

klik voor een groter formaat
Krimpscheuren in de verflaag


Twee voorbeelden van transparant worden van loodwit
klik voor een groter formaat
Door verzeping van loodwit is de ondertekening zichtbaar geworden
In dit detail is boven de roeier een opzet in potlood te zien waar de roeier in de eerste instantie bedoeld was. Door het transparanter worden van het loodwit dat voor het water gebruikt werd, is de tekening zichtbaar geworden.
klik voor een groter formaat
Door het transparant worden (verzeping) van loodwit is een pentimenti zichtbaar geworden
Dit detail is een deel van de sluiting van een jas. Onder de gouden versierselen wordt een strakkere versie van de sluiting zichtbaar door het transparant worden van het grijze kleurvlak waarin loodwit verwerkt is.




Restauratie atelier
Tingietersweg 87
2031 ER Haarlem

+31 (0)23 5514993
atelier@schilderijenrestaurator.nl
schilderijenrestaurator.nl

Locatie/routes »


Social Media

Schilderijen restauratie atelier op Facebook  Schilderijen restauratie atelier op Instagram  Schilderijen restauratie atelier op LinkedIn
rodelijn