Boeijink, Boekel, Van der Knaap - schilderijenrestauratie te Haarlem
 voorpagina schilderijenrestauratie  Restauratie en conservering Preventieve conservering (licht, vocht, temperatuur, stof, schimmels enz.)Conserverings management en behoud van collecties Restauratie atelier bedrijfsgegevens: adres, route, KvK nr.  formulier voor vragen en opmerkingen
   

 
   
 
 
Ouderdomscraquelé en andere verschijnselen


Enkele voorbeelden met ouderdomsverschijnselen en verschijnselen die ontstaan zijn door het materiaalgebruik en de techniek van de kunstenaar. In de meeste gevallen worden deze verschijnselen geaccepteerd als de kenmerken van het verouderen van een kunstwerk en de resultaten van de technieken en het materiaalgebruik van de vervaardigers.
Het verouderingsproces kan echter worden vertraagd. Er zijn situaties die het onstaan van ouderdomscraquelé versnellen, zoals het tegen een buitenmuur ophangen van een schilderij op doek zonder achterkantbescherming.

 
Ouderdomsbarsten of craquelé in verflaag


Schilderij met ouderdomsbarsten, craquelé of craquelures


De toename van het aantal barsten, het openstaan van de barsten en het deformeren van de onstane verfschollen worden versneld door invloed van vochtmigratie. Door een temperatuurverschil tussen de achterzijde en de voorzijde van het doek ontstaat een verschil in relatieve luchtvochtigheid. Het vocht in de lucht met de hogere relatieve luchtvochtigheid migreert door het doek naar de andere zijde.
Onderstaand voorbeeld toont dit effect, de rechterzijde van het doek werd door een houten raamlat beschermd, aan de linkerzijde vond vochtmigratie plaats.
Dit is de belangrijkste reden voor het aanbrengen van een achterkantbescherming, zie pagina verbeterde inlijsting en pagina achterkantbescherming.


klik voor een groter formaat


Onderstaande voorbeelden tonen barsten die ontstaan zijn door mechanische druk die vanaf de voor of achterzijde uitgeoefend is op een textiele drager.

 
Slakkenhuisvormige craquelé Veervormige craquelé




De volgende voorbeelden hebben met de materialen en de techniek van de kunstenaar te maken. Bijvoorbeeld een teveel aan bindmiddel in verhouding tot de pigmenten of het gebruik van bitumeverf in onderliggende verflagen.





klik voor een groter formaat




klik voor een groter formaat


klik voor een groter formaat





klik voor een groter formaat
In dit detail is boven de roeier een opzet in potlood te zien
waar de roeier in de eerste instantie bedoeld was. Door het
transparanter worden van het loodwit dat voor het water
gebruikt werd, is de tekening zichtbaar geworden.



klik voor een groter formaat
Dit detail is een deel van de sluiting van een jas. Onder de
gouden versierselen wordt een strakkere versie van de
sluiting zichtbaar door het transparant worden van het grijze
kleurvlak waarin loodwit verwerkt is.
   
   

Copyright © 2017 Boeijink, Boekel, Van der Knaap Schilderijen restauratie